Liever eigen potje voor tandartskosten dan premie kwijt

By | 7 april 2014

Consument kiest voor nieuwkomer ixorg omdat geld van henzelf blijft

Nieuwegein, 2 april 2014 – Driekwart van de klanten van nieuwkomer ixorg is klant geworden omdat ze het geld dat ze apart zetten in een potje van henzelf blijft. Ze geven aan geen premie kwijt te willen zijn aan een aanvullende tandartsverzekering omdat het maar de vraag is of ze die premie eruit halen. Dit blijkt uit onderzoek van ixorg onder haar eigen klanten. Eind 2013 kwam met ixorg een nieuwe keuze voor de consument op de markt. Inmiddels bouwen al bijna 5.000 mensen een eigen ‘spaarpotje’ op voor tandartskosten via ixorg.

Toine Beljaars, directeur van ixorg: “Wij hadden verwacht dat de calamiteitenverzekering die ook onderdeel uitmaakt van ixorg minstens even belangrijk zou zijn voor mensen om voor ons te kiezen. Maar dé reden om over te stappen naar ixorg is het willen vermijden van de stevige premie voor de aanvullende tandartsverzekering. Men bouwt liever zelf een potje op voor tandartskosten. Dat ze daarbij tegelijkertijd ook voor calamiteiten tot 10.000 euro verzekerd zijn is mooi meegenomen maar niet de belangrijkste reden om voor ixorg te kiezen, geeft ons onderzoek aan.”

De ixorg klant bepaalt zelf of in overleg met zijn tandarts het bedrag dat hij per maand voor mondzorgkosten opzij wil zetten. Naast de maandelijkse inleg in je eigen potje betaal je bij ixorg  € 4,85 per maand. Elke volgende deelnemer betaalt € 3,85 per maand. Kinderen onder 18 jaar betalen geen kosten. Deze bedragen zijn inclusief de dekking van gebitsschade bij ongevallen.

‘Weg is weg’ premie
Beljaars: “We zijn rustig van start met zo’n 5.000 klanten maar we groeien ook door het jaar heen. Bij ons kun je het hele jaar instappen en na 1 jaar op elk moment uitstappen in tegenstelling tot een gewone tandartsverzekering. Consumenten moeten nog wennen aan de nieuwe mogelijkheid van een ‘spaarpotje’ voor tandartskosten en dat het geld dat daarin zit altijd van henzelf blijft. En als ze het potje niet of maar deels gebruiken ze het ook weer terugkrijgen. Men is gewend aan een ‘weg is weg’ premie bij zorgverzekeraars dus het is logisch dat onze aanpak echt even wennen is.”